Umělecká 8, Praha 7
Tel.: 233 378 694
skola@fzsumelecka.cz

Fakultní základní škola Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy

Výchovné a vzdělávací strategie, ŠVP

Učitel a žák nejsou protivníci, ale partneři a solupracovníci kteří mají stejný cíl.

Chceme

  • učit a naučit žáky vzdělávat se samostatně
  • probudit v žácích potřebu soustavného celoživotního vzdělávání
  • přivést žáky k odpovědnosti za vlastní vzdělávání
  • na vhodných příkladech smysl učení a jeho spjatost s každodenním životem
  • zdůrazňovat aktivní dovednosti, potlačovat pasivní způsoby přijímání vědomostí
  • používat ve výuce vhodně zvolené motivační hry a postupy
  • uplatňovat individuální přístupy k žákovi
  • umožňovat žákům pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry
  • vést žáky ke zhodnocení vlastní práce a jejích výsledků, učit je umět najít a odstranit chyby a poučit se z nich při další činnosti

Každý problém se lépe řeší s klidnou myslí a úsměvem

Chceme

  • vést žáky k tvořivému, logickému a kritickému myšlení a uvažování a touze řešit problémy
  • učit žáky nebát se problémů – problémy jsou od toho, aby s řešily
  • učit žáky hledat různá řešení a vybírat ta nejvhodnější
  • podporovat samostatnost práce i myšlení, ale zároveň rozvíjet schopnost týmové spolupráce
  • podporovat používání moderních metod a prostředků při práci a řešení problémů
  • učit žáky, jak některým problémům předcházet

Mají-li žák a učitel dosáhnout společného cíle, musí spolu umět mluvit

Chceme

  • učit žáky schopnosti věcně a otevřeně formulovat a vyjadřovat své názory
  • zdůrazňovat kulturní úroveň komunikace
  • učit žáky schopnosti své názory obhajovat, ale také podrobovat sebekritice, umět kriticky posoudit a přijmout nebo respektovat názory někoho jiného
  • rozvíjet komunikační dovednosti žáků v mateřském jazyce, v cizích jazycích, v informačních technologiích a v sociálních vztazích
  • vést žáky k důslednému dodržování pravidel slušného chování a školního řádu
  • učit žáky naslouchat druhým

Každý z žáků i vyučujících by měl plnit svoje povinnosti, respektovat práva druhých a podle svých nejlepších schopností každodenně přispívat k vytváření přátelské atmosféry ve škole

Chceme

  • vést žáky k čestnému a přímému jednání
  • vychovávat žáky jako svobodné občany plnící své povinnosti, uplatňující svá práva a respektující práva druhých
  • vychovávat osobnosti zodpovědné za svůj život, své zdraví i za své životní prostředí
  • vést žáky k sebeúctě a úctě k druhým
  • upevňovat pozitivní formy chování, negativní formy potlačovat a odstraňovat
  • vhodně volit a používat výchovná opatření, kázeňské přestupky řešit individuálně a zodpovědně bez osobní zášti a emocí
  • podle potřeby spolupracovat s jinými subjekty – policií, PPP, sociálním odborem, o.s. PROSPE atd.
  • vést žáky ke smysluplnému využívání volného času nabídkou pestrých mimoškolních aktivit a kroužků
  • kdykoli kterémukoli z žáků nabídnout pomocnou ruku

Jestliže na konci školní docházky může žák říci : „JÁ umím, JÁ jsem se naučil“, měl by také říkat: „MY spolu chceme, MY spolu pracujeme“

Chceme

  • u žáků schopnost spolupracovat, pracovat v týmu, respektovat a hodnotit práci vlastní i druhých
  • potlačovat všechny projevy šikany, rasismu, xenofobie a nacionalismu
  • podporovat vzájemnou spolupráci a pomoc mezi žáky ve třídě
  • podporovat integraci žáků s vývojovými poruchami učení a tělesně postižených žáků do třídních kolektivů
  • vést žáky k umění rozpoznat a odmítnout vše, co narušuje dobré vztahy a dobrou komunikaci ve třídě mezi žáky i mezi žáky a vyučujícími
  • podporovat formy práce, které umožní zapojení a uplatnění všech žáků třídy podle jejich schopností

Každá i sebesnadnější práce připadá člověku obtížná, děla-li ji nerad

Chceme

  • vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci
  • naučit žáky používat při práci vhodné materiály, nástroje a technologie
  • učit žáky chránit své zdraví při práci
  • každou dobře vykonanou práci pochválit a odměnit
  • vést žáky k přesvědčení, že lépe se pracuje v příjemném prostředí a přátelském ovzduší
  • seznamovat žáky s různými profesemi
  • motivovat žáky k dosažení jimi zvoleného dalšího studia a budoucího povolání

VŠECHNY DOBRÉ ZÁSADY JSOU JIŽ NAPSÁNY. NYNÍ JEŠTĚ ZBÝVÁ JE USKUTEČNIT.

B. Pascal

Soubor ke stažení: ŠVP