Autoevaluace prevence

Datum konání: 02.09.2024


Autoevaluace pro PREVENCI NEGATIVNÍCH JEVŮ NA 1. A 2. STUPNI

FZŠ UMĚLECKÉ

Úvod

V této autoevaluaci shrnujeme naši činnost v uplynulém školním roce, zaměřujeme se na prevenci negativních jevů, zejména na nebezpečí spojená se sociálními sítěmi a vztahy mezi dětmi na prvním stupni.

1. Shrnutí aktivit

  • Vzdělávací programy: Uskutečnili jsme sérii workshopů o bezpečném používání internetu a sociálních sítí, které zahrnovaly praktické příklady a diskuze. Dětí 1. stupně se zúčastnily divadelního představení , prošly programem Dnů IZS, některé třídy se zúčastníly programu Bubnovačka, aj.

  • Vztahy mezi dětmi: Organizovali jsme aktivity zaměřené na podporu pozitivních vztahů mezi dětmi, včetně týmových her a skupinových projektů. Organizace Prospe proškolila 8 třídních učitelů prvního stupně k vedení třídních kolektivů, dovednosti k zvládnutí dětského kolektivu a k zdravým prosociálním vztahům. Ve spolupráci se školní psycholožkou jsme vedly dva kolektivy s vyšším rizikem šikany, třídní učitelé se účastnili se svými dětmi ozdravných pobytů a adaptačních kurzů. Prevence u malých dětí probíhá během všech vedených hodin, sdílení všech chvil s dětmi a jejich modelace je základem úspěchu prevence.



2. Zhodnocení situace

  • Bezpečnost na sociálních sítích:

    • Žáci od třetího ročníku byli seznámeni s riziky sociálních sítí, 4. a 5. třídy preventivním programem s Policií ČR .

    • Rodiče mohli na toto téma diskutovat se školní psycholožkou na společném setkání

  • Vztahy mezi dětmi:

    • Ve dvou třídách se vyskytly negativní jevy, které rozšířené poradenské pracoviště ve spolupráci s třídním učitelem a dětmi pomohli řešit.

    • Děti se navzájem podporovaly a pomáhaly při inkluzi.

3. Výsledky a zpětná vazba

  • Úspěchy:

    • Zlepšení povědomí dětí o nebezpečích online prostředí.

    • Pozitivní zpětná vazba od rodičů na organizované akce a vzdělávací programy.

  • Oblasti k zlepšení:

    • Potřeba pravidelně aktualizovat programy v souladu s novými trendy na sociálních sítích. Chystáme proškolení nových odborníků pro prevenci na naší škole.

    • Zlepšit komunikaci s rodiči o prevenci a intervence.

4. Plány do budoucna

  • Další vzdělávání: Naplánujeme další workshopy a semináře zaměřené na aktuální témata v oblasti bezpečnosti na internetu.

  • Podpora vztahů: Budeme pokračovat v aktivitách zaměřených na týmovou spolupráci a podporu pozitivních vztahů mezi dětmi.

Závěr

Naším cílem je vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro všechny děti, aby mohly růst a rozvíjet se bez negativních vlivů. Tento rok jsme udělali pokroky, ale stále máme před sebou mnoho úkolů, které je potřeba splnit.







Na druhém stupni jsou tyto záležitosti zahrnuty do komplexního programu primární prevence, kterou pro naši školu zajišťuje o.s. PROSPE. V každé třídě jsou během školního roku dva programy v délce 2 nebo 3 vyučovacích hodin. V případě potřeby bývá operativně zařazena mimořádná selektivní prevence.

V průběhu školního roku 2023/2024 bylo rozšířeno poradenské pracoviště, které tak tvoří:

Mgr. Bára Hloucalová – speciální pedagog

Mgr. et Mgr. Tereza Myslilová – výchovná poradkyně

Mgr. Barbora Pavlíková – školní psycholožka