Učitel a žák nejsou protivníci, ale partneři a solupracovníci kteří mají stejný cíl.
Chceme
-
učit a naučit žáky vzdělávat se samostatně
-
probudit v žácích potřebu soustavného celoživotního vzdělávání
-
přivést žáky k odpovědnosti za vlastní vzdělávání
-
na vhodných příkladech smysl učení a jeho spjatost s každodenním životem
-
zdůrazňovat aktivní dovednosti, potlačovat pasivní způsoby přijímání vědomostí
-
používat ve výuce vhodně zvolené motivační hry a postupy
-
uplatňovat individuální přístupy k žákovi
-
umožňovat žákům pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry
-
vést žáky ke zhodnocení vlastní práce a jejích výsledků, učit je umět najít a odstranit chyby a poučit se z nich při další činnosti
Každý problém se lépe řeší s klidnou myslí a úsměvem
Chceme
-
vést žáky k tvořivému, logickému a kritickému myšlení a uvažování a touze řešit problémy
-
učit žáky nebát se problémů – problémy jsou od toho, aby s řešily
-
učit žáky hledat různá řešení a vybírat ta nejvhodnější
-
podporovat samostatnost práce i myšlení, ale zároveň rozvíjet schopnost týmové spolupráce
-
podporovat používání moderních metod a prostředků při práci a řešení problémů
-
učit žáky, jak některým problémům předcházet
Mají-li žák a učitel dosáhnout společného cíle, musí spolu umět mluvit
Chceme
-
učit žáky schopnosti věcně a otevřeně formulovat a vyjadřovat své názory
-
zdůrazňovat kulturní úroveň komunikace
-
učit žáky schopnosti své názory obhajovat, ale také podrobovat sebekritice, umět kriticky posoudit a přijmout nebo respektovat názory někoho jiného
-
rozvíjet komunikační dovednosti žáků v mateřském jazyce, v cizích jazycích, v informačních technologiích a v sociálních vztazích
-
vést žáky k důslednému dodržování pravidel slušného chování a školního řádu
-
učit žáky naslouchat druhým
Každý z žáků i vyučujících by měl plnit svoje povinnosti, respektovat práva druhých a podle svých nejlepších schopností každodenně přispívat k vytváření přátelské atmosféry ve škole
Chceme
-
vést žáky k čestnému a přímému jednání
-
vychovávat žáky jako svobodné občany plnící své povinnosti, uplatňující svá práva a respektující práva druhých
-
vychovávat osobnosti zodpovědné za svůj život, své zdraví i za své životní prostředí
-
vést žáky k sebeúctě a úctě k druhým
-
upevňovat pozitivní formy chování, negativní formy potlačovat a odstraňovat
-
vhodně volit a používat výchovná opatření, kázeňské přestupky řešit individuálně a zodpovědně bez osobní zášti a emocí
-
podle potřeby spolupracovat s jinými subjekty – policií, PPP, sociálním odborem, o.s. PROSPE atd.
-
vést žáky ke smysluplnému využívání volného času nabídkou pestrých mimoškolních aktivit a kroužků
-
kdykoli kterémukoli z žáků nabídnout pomocnou ruku
Jestliže na konci školní docházky může žák říci : „JÁ umím, JÁ jsem se naučil“, měl by také říkat: „MY spolu chceme, MY spolu pracujeme“
Chceme
-
u žáků schopnost spolupracovat, pracovat v týmu, respektovat a hodnotit práci vlastní i druhých
-
potlačovat všechny projevy šikany, rasismu, xenofobie a nacionalismu
-
podporovat vzájemnou spolupráci a pomoc mezi žáky ve třídě
-
podporovat integraci žáků s vývojovými poruchami učení a tělesně postižených žáků do třídních kolektivů
-
vést žáky k umění rozpoznat a odmítnout vše, co narušuje dobré vztahy a dobrou komunikaci ve třídě mezi žáky i mezi žáky a vyučujícími
-
podporovat formy práce, které umožní zapojení a uplatnění všech žáků třídy podle jejich schopností
Každá i sebesnadnější práce připadá člověku obtížná, děla-li ji nerad
Chceme
-
vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci
-
naučit žáky používat při práci vhodné materiály, nástroje a technologie
-
učit žáky chránit své zdraví při práci
-
každou dobře vykonanou práci pochválit a odměnit
-
vést žáky k přesvědčení, že lépe se pracuje v příjemném prostředí a přátelském ovzduší
-
seznamovat žáky s různými profesemi
-
motivovat žáky k dosažení jimi zvoleného dalšího studia a budoucího povolání
VŠECHNY DOBRÉ ZÁSADY JSOU JIŽ NAPSÁNY. NYNÍ JEŠTĚ ZBÝVÁ JE USKUTEČNIT.
B. Pascal